Ułatwienia dostępu

,,Uważność i spokój Kaczuszki”

***

Kaczuszki robią "ciszaki"

Dzieci potrzebują ciszy, aby łatwiej im było skupić się na wykonywanych działaniach. Potrafią wtedy świadomie unikać hałasu, wybierać i dobierać odpowiednie dla siebie sytuacje z udziałem ciszy, wiedzą też jak  radzić sobie ze stresem, złością, z nadmiarem bodźców. Pomagają im w tym "ciszaki", które Kaczuszki stworzyły w ramach zajęć z innowacji.

***
Kaczuszki dokarmiają ptaki zimą
W ramach działań innowacyjnych "Uważność i spokój" Kaczuszki jakiś czas temu na zajęciach poznały konieczność dokarmiania ptaków zimą.
Poznały niektóre gatunki i ich przysmaki. 
Dzieci założyły ptasią stołówkę i na bieżącą uzupełniają pokarm dla ptaków. Chętnie obserwują przez okno przylatujące do karmnika ptaki.
Mamie Marcela dziękujemy za podarowanie karmni
 
 

,,Sensoplastyka na kółku”

 ***

Serduszka z gliny

Podczas dzisiejszych zajęć z innowacji  dzieci  dowiedziały  się, że glina to rodzaj skały, którą można spotkać pod ziemią oraz że jest ona stosowana jako materiał do budowy domów, wyrabiania garnków, rzeźbienia. Dowiedziały  się, co to jest rzeźba i płaskorzeźba, zostały zachęcone do samodzielnego wykonania  naczynia. Sama zabawa gliną była dla dzieci wielką przyjemnością. Na zakończenie zajęć pomalowały wypalone z gliny serduszka.

***

Gniotki sensoryczne

Na zajęciach z innowacji prowadzonej na kółku plastycznym dzieci wykonały gniotki sensoryczne.

***

Kolorowe galaretki

W ramach prowadzonej innowacji na kółku plastycznym wykorzystaliśmy galaretki. Krojąc galaretkę nożykiem lub wyjmując z niej zatopione elementy, trenujemy motorykę małą i chwyt pęsetkowy. Dzieci rozwijały umiejętność manualne tworząc figury geometryczne. To była wspaniała zabawa.

Ćwiczenia logopedyczne

Ćwiczenia oddechowe
 
Do ćwiczeń będą Wam potrzebne bańki mydlane. Jeśli nie macie ich w domu możecie przygotować je sami. 
Potrzebna będzie miseczka, woda, płyn do mycia naczyń, słomka. Żeby bańki były większe dobrze jest rozmieszczać wodę z płynem do mycia naczyń (w proporcjach 10:1) dzień wcześniej i umieścić ją w lodówce. Rano wyjmijcie miksturę, by była w temperaturze pokojowej. Najlepsze bańki wychodzą, gdy na powierzchni nie ma piany. Możecie też dodać do wody barwnik spożywczy, aromat, glicerynę lub łyżkę cukru pudru, by urozmaicić zabawę. Słomkę trzeba rozciąć na jednym końcu i tą stroną moczyć w roztworze. Potem wystarczy już tylko dmuchać. 
Można urządzić wyścigi, w których wygrywa osoba, która doprowadzi swoją bańkę do mety jako pierwsza. Można też urządzić konkurs czasowy – tutaj zwycięzcą będzie dziecko, które samą siłą dmuchania najdłużej utrzyma swoją bańkę w powietrzu.
 
Zabawy słuchowe
  • Zabawa „Rozpoznaj dźwięk”
Mama lub tata prezentuje dźwięki przedmiotów codziennego użytku (np. klucze, garnki, gazeta, butelka z wodą, monety) i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie. Dziecko podczas odgadywania przedmiotów powinno mieć zasłonięte oczy. Po usłyszeniu danego dźwięku musi odgadnąć, co to za przedmiot.
  • Różnicowanie dźwięków
Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty codziennego użytku (np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek) lub instrumenty np. cymbałki, pianino, gitarę. Dziecko powinno określić, jaki dźwięk słyszy: 
głośny – cichy
dużo dźwięków – mało dźwięków
długi – krótki
wysoki („cienki”) – niski („gruby”)
Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki, (…)
  • Lokalizacja dźwięku
Zabawa polega na szukaniu źródła dźwięku – dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon, …).
 
Ćwiczenia ze słomką
 
Do ćwiczeń potrzebna będzie słomka, za pomocą której przenosimy małe, papierowe elementy na duży obrazek. Można wykorzystać do tego ćwiczenia: drzewo i wycięte listki, parasol i wycięte krople, wycięte kolorowe kółka i papierowy talerzyk, wycięte kropki i biedronkę lub grzybka. Pomysły mogą być różne, można skorzystać też z gotowych wzorów, np. tutaj. Pamiętajmy, by słomka była umieszczona na środku buzi i tylko w ustach, nie pomiędzy zębami. 

Ćwiczenia ust

  • cmokanie - wysyłanie buziaków;
  • ryjek prosiaczka – wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu;
  • naprzemienne uśmiechanie się i układanie warg w ryjek;
  • nakładanie jednej wargi na drugą;
  • nadymanie policzków i wypuszczanie delikatnie powietrza.
Te wszystkie miny można robić do lustra lub podczas zabawy w naśladowanie.
 
Ćwiczenia policzków
  • nabieramy powietrze do buzi i robimy z buzi "balonika", powietrze można wypuścić lub przytrzymać dłużej robiąc zawody;
  • udajemy płukanie zębów;
  • nabieramy powietrze do policzków i wciągamy policzki do środka - robimy "grubego misia" i "chudego zajączka";
  • szczypiemy się po policzkach;
  • moczymy ręczniki w zimnej i w ciepłej wodzie i dotykamy nim policzków dziecka, a ono musi zgadnąć, czy czuje zimno czy ciepło.

Bajka artykulacyjna

„Dzień dobry misiu”

Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych  ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek (oblizywanie warg).

Ćwiczenia języka

  • oblizywanie warg ruchem okrężnym – usta szeroko otwarte (wargi można posmarować miodem, kremem czekoladowym, mlekiem w proszku);
  • zlizywanie miodu lub kremu czekoladowego z podniebienia;
  • unoszenie czubka języka do górnych i dolnych zębów,
  • klaskanie językiem – zabawa w konika (naśladowanie stukotu końskich kopyt);
  • mlaskanie językiem;
  • wypychanie językiem policzków oraz górnej i dolnej wargi;
  • wyraźne wymawianie głosek [a – l] bez poruszania brodą, przy szeroko otwartych ustach czubek języka unosimy do wałka dziąsłowego;
  • wymawianie sylab la la la ..., lo lo lo ..., le le le ..., poruszanie jedynie językiem – nie brodą (usta szeroko otwarte);
  • wymawianie głoski [t t t...] przez uderzanie końcem języka o podniebienie, podobnie z głoską [d];
  • zlizywanie z talerzyka resztek np. kisielu, budyniu (ćwiczenie mniej eleganckie), ale świetnie gimnastykuje język.

Ćwiczenia logopedyczne na Boże Narodzenie

Zapraszam do wybory różnych ćwiczeń logopedycznych na Święta Bożego Narodzenia pod tym linkiem

Źródło:https://pedagogika-specjalna.edu.pl/logopedia/bajka-logopedyczna-boze-narodzenie-krzysia/

Ćwiczenia oddechowe

Spróbujcie wspólnie zrobić dmuchadełko z zimowym akcentem (instrukcja wykonania tutaj). A później można wykonywać ćwiczenia z długim wydechem lub z krótkim i intensywnymi wydechami.

 

Ćwiczenia słuchowe

  • "Uważne słuchanie" - dziecko ma za zadanie policzyć uderzenia w bębenek, stuknięcia o blat stołu, zamyka oczy i liczy dźwięki wystukiwane przez mamę, tatę.
  • Rozpoznajemy głos ludzkiej mowydziecko z zamkniętymi oczami odgaduje, czyj głos słyszy, można utrudnić zgadywanie i zmieniać barwę i natężenie głosu.
  • Uważne słuchanie i rozumienie mowy - zabawa w „Głuchy telefon” – powtórz następnej osobie usłyszany szept. Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu, osoba, która rozpoczyna zabawę mówi wymyślone słowo lub zdanie do lewego ucha siedzącej obok osoby – ostatnia osoba wypowiada na głos „przekazywane” słowo. Następnie „runda” przebiega w stronę prawego ucha każdej osoby.

Logośniadanka

***

W pierwszym tygodniu trwania innowacji starszaki z grup Kaczuszek, Krasnoludków i Niedźwiadków ćwiczyły usta ze słomkami. Wykonywały dzióbki i uśmiechy razem z kolorowymi rekwizytami. Później mogły skosztować pysznej herbatki pitej właśnie przez słomki - wcześniej zostały poinstruowane, jak prawidłowo pić przez słomkę.

"Mali podróżnicy w różnych krajach Europy"

***

W czwartek 12 stycznia grupy Krasnoludków i Niedźwiadków w ramach innowacji "Mali Podróżnicy w różnych krajach Europy" poznawały kolejny kraj - Włochy. Dzieci obejrzały prezentację na temat tego kraju, jego ciekawych miejsc i zabytków. Tańczyły włoski taniec Tarantella, budowały Koloseum, płynęły gondolą po weneckich kanałach i przymierzały weneckie maski karnawałowe. Przedszkolaki poznawały kilka słów w języku włoskim i obserwowały wybuch wulkanu. W tym dniu nie mogło zabraknąć włoskiej kuchni. Dzieci przygotowały pizzę, którą chętnie zjadły, a na obiad było spaghetti.

 
 
***
"Mali podróżnicy w różnych krajach Europy" poznali Hiszpanię. Przedszkolaki dotarły do Hiszpanii samolotem gdyż to odległy kraj. Powitały się w języku hiszpańskim Buenos dias. Oglądały na mapie Hiszpanię i zastanawiały się czy rzeczywiście jej kształt przypomina byczą skórę. Potem wspólnie starały się ułożyć hiszpańską flagę z pomponów. Brały udział w zabawach Zorro i La Tomatine czyli bitwie na pomidory. Bardzo podobało się dzieciom odgrywanie corridy - walki matadora z bykiem. Następnie dzieci brały udziału w zbiorach pomarańczy, które trzeba było wydmuchać do obręczy. Nie zabrakło też rywalizacji sportowej piłkarzy hiszpańskich i polskich - slalom z piłką. No i tańca flamenco w hiszpańskich strojach z wachlarzami. Na koniec dzieci wykonały prace plastyczne. Chłopcy piłki a dziewczynki wachlarze. Wszyscy pożegnali się po hiszpańsku Adios Amigos.

Kontakt

Przedszkole im Elżbiety Sojki

ul. Szkolna 5

44-360 Lubomia

woj. śląskie, Polska

tel./fax 32 4516015

tel. kom. 606974761

 

Przedszkole jest czynne:

Poniedziałek 7:00-16:00

Wtorek 7:00-16:00

Środa 7:00-16:00

Czwartek 7:00-16:00

Piątek 7:00-16:00

Sobota - nieczynne

Niedziela - nieczynne